Напередодні Всесвітнього дня захисту прав споживачів, який відзначається 15 березня, «МИГ» поспілкувався з начальником управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області Владиславом Ширяєвим та дізнався про те, як працює ця служба в умовах воєнного стану, і чи можна запоріжцям захистити свої права споживача у цей непростий час.
– Як на законодавчому рівні сьогодні в Україні регламентується захист прав споживачів?
– В Конституції України зазначено, що держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг, робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів. Спеціальним законом, який регулює відносини між споживачами та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг, – є закон України «Про захист прав споживачів». На Запоріжжі державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про захист прав споживачів, державний ринковий нагляд, метрологічний нагляд, контроль за дотриманням законодавства про рекламу в частині захисту прав споживачів, контроль за дотриманням антитютюнового законодавства та контроль за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін (тарифів) здійснює в межах своїх повноважень управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами, яке входить до складу Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області.
– Як змінилася робота управління під час воєнного стану в Україні?
– Під час воєнного стану виникають складнощі щодо захисту прав споживачів, тому що дотримання вимог законодавства суб’єктами господарювання, як правило, можливо перевірити лише при проведенні перевірок. Проте у березні 2022 року Урядом на період воєнного стану було запроваджено заборону на проведення заходів державного нагляду (контролю), у тому числі у сфері захисту прав споживачів. З грудня 2022 року дозволено здійснення позапланових заходів, але лише на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, а саме – Мінекономіки. Проте за вказаний період Мінекономіки не прийняло жодного рішення про здійснення позапланових перевірок на підставі звернень споживачів, які надійшли до Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області. У зв’язку з цим, з метою забезпечення захисту споживачів, фахівцями управління застосовуються превентивні методи розв’язання спорів. Так, суб’єктам господарювання та споживачам роз’яснюється законодавство з даного питання та можливі наслідки у разі звернення споживача до суду. Зокрема з початку цього року за сприяння спеціалістів Держпродспоживслужби споживачам повернуто кошти в сумі понад 23 тисячі гривень за товари та послуги неналежної якості.
Крім того, нещодавно – з 12 березня – внесені деякі зміни щодо проведення позапланових перевірок під час воєнного стану. Так, за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, дозволено проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, захисту прав споживачів та метрологічного нагляду у сфері надання житлово-комунальних послуг за рішенням вже не Мінекономики, а центрального органу Держпродспоживслужби. Тож сподіваємося, що відтепер на проведення позапаланових перевірок ухвалюватимуть позитивні рішення, – зокрема й на підставі
звернень запоріжців, які надходять до нашого управління.
Також поновлено проведення планових заходів державного ринкового нагляду щодо відповідності встановленим нормам за наступними видами продукції: побутові лампи неспрямованого випромінення; низьковольтне електричне обладнання; обладнання, яке відповідає належному рівню електромагнітної сумісності.
– І все ж таки, як запоріжці можуть захистити свої права споживача в цей непростий час?
– Незалежно від того, є мораторій на перевірки чи ні, відповідно до чинного законодавства споживачі мають право на захист своїх прав державою. Тобто на належну якість продукції та обслуговування; відшкодування майнової та матеріальної шкоди, завданої внаслідок придбання продукції неналежної якості; звернення до суду за захистом своїх прав.
У Запоріжжі, в приміщенні Головного управління, створено консультативний центр. Подібні центри також створено в Шевченківській, Комунарській, Олександрівській та Хортицькій районних адміністраціях Запорізької міської ради. В них спеціалістами Головного управління надаються консультації у сферах захисту прав споживачів, реклами, антитютюнововго законодавства, державного регулювання цін на соціально значущі товари. Крім того, постійно проводяться заходи та інформаційні кампанії, які дозволяють підвищити рівень обізнаності суспільства та підприємництва, а також мінімізувати ризики
порушення законодавства про захист прав споживачів.
Головне управління Держпродспоживслужби спільно з представниками Нацполіції постійно здійснює контроль за регульованими державою цінами на об’єктах роздрібної торгівлі продовольчими товарами в громадах Запорізького району та міста Запоріжжя. Так, цього року в ході здійснення 41 заходу виявлено 227 випадків встановлення суб’єктами господарювання роздрібних цін на окремі продовольчі товари із перевищеними рівнями максимальної торговельної надбавки – до 50%. Зокрема на хліб житньо-пшеничний, батон, борошно пшеничне вищого сорту, олію соняшникову рафіновану, яйця курячі категорії С1, тушку та четвертину тушки курячої, молоко пастеризоване у плівці жирністю 2,5%.
Із cуб’єктами господарювання проведено роз’яснювальну роботу, надані пам’ятки про державне регулювання цін в умовах воєнного стану та попереджено про відповідальність за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, яку передбачено чинним законодавством.
За результатами проведення превентивних заходів роздрібні ціни на вищезазначені товари було знижено до економічно обґрунтованого рівня та встановлено з рівнями торговельних надбавок, що не перевищують 10%.
Також, на виконання доручення Кабінету Міністрів України, Головним управлінням продовжується здійснюватися постійний моніторинг застосування суб’єктами господарювання державних регульованих цін на лікарські засоби та медичні вироби, які підлягають реімбурсації за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення (Урядова програма “Доступні ліки”). З початку 2024 року проаналізовано та перевірено інформацію щодо цін у 50,8 тисяч випадків.
– Чи змінилася структура та кількість звернень споживачів за останній рік?
– Кількість письмових звернень споживачів до Головного управління зменшилась. Водночас збільшилась кількість звернень до Консультаційних центрів під час прийому громадян спеціалістами управління захисту споживачів та контролю за регульованими цінами. За січень-лютий 2024 року до управління надійшло 65 письмових звернень споживачів, в т.ч. надісланих засобами електронного зв’язку. До Консультаційного центрів за телефоном або особисто звернулося 215 споживачів.
Аналіз одержаних письмових звернень свідчить, що з питань реалізації непродовольчих товарів неналежної якості звернулось 40,1% запоріжців, продовольчих товарів — 7,6%, послуг — 52,3%.
Зокрема збільшилась кількість скарг на придбання товарів через інтернет-магазини. Не дивлячись на те, що покупки онлайн для багатьох користувачів стали звичними, збільшується кількість суб’єктів господарювання, які порушують законодавство про захист прав споживачів. А саме: надсилають товари з іншими характеристиками; відмовляють в обміні товару належної якості, які не підійшли споживачеві; відмовляють в організації проведення гарантійного ремонту товару тощо.
В той же час, споживачеві треба знати, що відносини між покупцем і продавцем товарів, робіт та послуг в Інтернеті не відрізняються від традиційних правил купівлі-продажу і регулюються, зокрема, положеннями Закону України «Про захист прав споживачів».
– На території Запоріжжя досі зустрічається реклама російською, а не державною мовою, як того вимагає законодавство. Які заходи проводяться щодо дотримання суб’єктами господарювання вимог законодавства про рекламу?
– Головне управління постійно здійснює поточний контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу. З початку року досліджено 87 рекламоносіїв у сфері зовнішньої і внутрішньої реклами, в медіа та на транспорті. За результатами проведеної роботи виявлено 12 порушень, прийнято 12 рішень про накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу на загальну суму 22015 грн.
Головним управлінням також вживаються превентивні заходи щодо попередження та недопущення порушень законодавства про рекламу. Зокрема проведено засідання “круглого столу” за участі суб’єктів господарювання, що займаються виробництвом та розповсюдженням реклами на території Запорізької області.
Також постійно здійснюється державний нагляд за дотриманням суб’єктами господарювання антитютюнового законодавства. У разі виявлення порушень під час позапланових перевірок до суб’єктів господарювання застосовуються санкції, передбачені статтею 20 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення». Крім того, з метою попередження порушень, зменшення їх кількості, забезпечення обізнаності суб’єктів господарювання з вимогами чинного антитютюнового законодавства, здійснюється превентивна діяльність шляхом роздачі пам’яток, проведення семінарів, круглих столів тощо.
– Які заходи приймаються Головним управлінням, якщо нехарчова продукція не відповідає встановленим вимогам?
– Під час здійснення планових та позапланових перевірок спеціалістами відділу ринкового та метрологічного нагляду в 2024 році проводяться перевірки характеристик нехарчової продукції. Зокрема електричних ламп (люмінесцентні без інтегрованого баласту, газорозрядних ламп високої інтенсивності та побутових ламп неспрямованого випромінення) на відповідність вимогам Технічних регламентів. Так, з початку року спеціалістами управління призупинено введення в обіг 48000 світлодіодних ламп до приведення їх у відповідність вимогам Технічних регламентів.
Постійно надається консультаційна підтримка суб’єктам господарювання з питань здійснення державного ринкового нагляду та метрологічної діяльності.
Телефон Консультаційного центру управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області: (061) 228-04-53.