Наразі в освітній сфері відбувається процес трансформації старшої школи в профільні ліцеї. Він складається з кількох етапів і має завершитися 1 вересня 2027 року. Один із проміжних етапів — підготовка планів формування мережі навчальних закладів до вересня 2024 року. Для його обговорення експерти «U-LEAD з Європою»* організували інформаційну сесію «Освітня діяльність громад у літній період».
— Я вважаю, що з офіційним затвердженням мережі ліцеїв поспішати не варто, краще дочекатися 1 вересня 2024 року. Є висока ймовірність змін у законодавстві, що регулює питання профільної освіти. Але формування мережі ліцеїв на рівні громади варто розпочати вже цього літа, якщо ви досі цього не зробили, — зазначив Сергій Дятленко, експерт U-LEAD з освіти.
Місцеві ради можуть приймати рішення про створення комунальних ліцеїв. Для цього необхідно дослідити демографічну ситуацію, провести підготовчу роботу з дітьми, педагогами та батьками.
— Наприклад, якщо в громаді у 2023 році менше ніж 150 п’ятикласників, то про самостійне утворення ліцею годі й говорити. Але ви можете створити профільний навчальний заклад, об’єднавшись з іншою громадою. Тому вже сьогодні треба обговорювати, домовлятися, планувати, «торгуватися» щодо створення такого закладу, — пояснив Дятленко.
Це тривалий процес, який вимагає залучення багатьох учасників і комунікації. Про досвід створення ліцею в громаді розповіла Олена Заїка, начальниця відділу освіти, молоді і спорту Красилівської міської громади Хмельницької області.
У цій громаді з населенням 30 тисяч мешканців уже третій рік функціонує профільний ліцей. Коли відбулося об’єднання, на їхній території працювали понад 10 шкіл ІІІ ступеня, які вона не була спроможна розвивати, освітньої субвенції вистачало лише на зарплати, а якість освіти була не найкращою.
Трансформація старшої школи в ліцей тривала понад рік. За цей час провели дослідження серед учнів 10-11 класів щодо предметів та напрямів, які їм необхідні. Сформували колектив вчителів, готових працювати саме в старшій школі. До речі, з понад 300 педагогів громади лише 75 виявили бажання працювати в ліцеї. Водночас звільнень та скорочень вчителів у інших навчальних закладах не відбулося.
— Внаслідок створення ліцею жоден педагог не постраждав, — зазначила Олена Заїка.
Провели роботу з батьками, яким пояснили умови навчання, організацію підвезень та важливість конкурентної освіти, а також що не обов’язково всім дев’ятикласникам йти в старшу школу, а альтернативою може бути профтехосвіта. І для цього будуть проводити психологічні тестування на здібності для учнів 9-х класів.
У 2021 році до ліцею набрали 167 учнів, які вчилися в семи класах. На наступний рік створили ще 6 класів десятикласників. І от у 2023 році в ліцеї було 300 учнів, які здобували освіту на профільному рівні в одному закладі.
— Наші ліцеїсти – переможці конкурсів Малої академії різних рівнів. Цьогоріч двоє випускників склали НМТ на 200 балів. Батьки під час опитування говорили, що вони перестали наймати репетиторів. У нас висока конкуренція за учнів. Місто Красилів розташоване за 35 км від обласного центру й раніше найкращі учні йшли до обласного ліцею. Ми дуже боролися за те, щоб вони залишалися в громаді, — розповіла Олена Заїка.
У результаті, громада має можливість постійно оновлювати й розвивати матеріально-технічну базу старшої школи. Ліцей став ресурсним центром і осередком науки для старшокласників і педагогів. У профтехучилищі, яке постійно не «добирало» учнів на бюджет, тепер із набором також усе добре.
— Випускники завжди будуть шукати кращі умови навчання. І завдання засновників комунальних ліцеїв — створити конкурентоспроможний заклад. Із сучасними профільними напрямами, матеріально-технічною базою і педагогами, які постійно підвищують свій кваліфікаційний рівень, — наголосив Сергій Дятленко. І додав: — Саме тому треба розпочати цю роботу вже сьогодні, щоб встигнути до вересня 2027 року впоратися із цими складними завданнями, вирішити які за місяць чи один рік неможливо.
*Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС та його державами-членами Німеччиною, Польщею, Швецією, Данією, Естонією та Словенією для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає потребам громадян, та розширює можливості громад.