Останні космічні новини повідомляє на своїй сторінці у Facebook Max Polyakov [це ж його мрію створити у рідному Запоріжжі сучасний центр IT-технологій ми споглядаємо з вікна редакції? А було б добре долучитися до цієї стратегії, замість тієї, до якої нас тягнуть силоміць ненажерливі сусіди].
NASA розпочинає співпрацю з DARPA для створення ядерних теплових двигунів – кінцевою метою програми DRACO [Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations] буде демонстрація ядерно-теплової силової установки [nuclear thermal propulsion, NTP], запуск якої намічений на 2027 рік. Перші згадки про майбутню співпрацю були озвучені адміністратором NASA Біллом Нельсоном під час його виступу на спеціальній сесії AIAA SciTech Forum 24 січня. Угода, укладена двома агентствами цього місяця раніше, передбачає, що NASA візьме на себе проєктування та створення силової установки, а DARPA займатиметься її встановленням на космічний корабель з робочою назвою X-NRTV та технічною підготовкою до майбутнього запуску. Очікується, що версія ядерно-теплового космічного двигуна, що розробляється, буде значно економічнішою за ракети, які використовують хімічне паливо. Аби уникнути попадань ядерних відходів від роботи двигуна в атмосферу, робоча орбіта майбутнього космічного корабля, оснащеного ядерним двигуном, буде на відстані від 700 до 2000 км над Землею.
Космічні сили США [USSF] не планують здійснювати закупівлю великих супутників – на заміну їм мають прийти малі супутники, які можна розробити протягом трьох років. З такою ініціативою раніше виступав помічник міністра ВПС із космічних питань та інтеграції Френк Калвеллі. У межах свого січневого виступу на конференції Національної асоціації космічної безпеки [National Security Space Association] він вкотре наголосив на важливості відмови USSF від виробництва габаритних та технічно складних розвідувальних супутників. Калвеллі також зазначив, що для досягнення належного рівня стійкості до загроз USSF слід відійти від практики розробки космічних шин та компонентів на замовлення та звернути увагу на продукти, вже наявні на комерційному космічному ринку. Нова стратегія має позитивно позначитися на стійкості всієї архітектури закупівель та виробництва космічних апаратів для майбутніх оборонних потреб Космічних сил США в епоху криз і геополітичної нестабільності.
До середини року Європа може тимчасово втратити доступ до космосу – такі побоювання висловив голова Європейського космічного агентства [ESA] Йозеф Ашбахер на брифінгу для преси 23 січня. Відмова європейської ракети-носія Vega C, що сталася в грудні 2022 року, а також постійні перенесення запусків майбутнього флагмана ESA – ракети Ariane 6 – впритул наблизили Європу до ситуації, в якій вона до літа може повністю залишитися без власних ракет для запуску майбутніх європейських космічних місій. Ситуацію погіршує й торішнє рішення ESA щодо виведення з експлуатації сімейства ракет Ariane 5, останній запуск якої заплановано на червень цього року. Серед найбільш реалістичних сценаріїв виходу з кризи Ашбахер розглядає якнайшвидше розслідування причин відмови Vega C і повернення до завершення передпольотних випробувань ракетного двигуна Ariane 6 – Vinci 20. Генеральний директор ESA окремо повідомив, що сьогодні агентство уважно стежить за європейськими комерційними виробниками малих ракет-носіїв, які теж можуть зайняти нішу європейських запусків, що звільнилася після невдач Vega C та Ariane 6.
Космічне агентство Великої Британії [UKSA] активно інвестує у нові проєкти в галузі супутникового зв’язку – йдеться про виділення 50 млн фунтів стерлінгів[62 млн доларів] у межах конкурсу на проєкти, які мають зробити Британію провідним постачальником супутникового зв’язку у світі. В UKSA заявили, що інвестиційний банк буде задіяний як для проєктування та створення нових супутників зв’язку, так і для розробки наземних станцій та терміналів прийому сигналу. Головна мета програми з фінансування – підняти британські супутникові компанії до рангу глобальних на загальносвітовому ринку NewSpace. До початку березня британський космос розглядатиме заявки, які надійдуть від національних аерокосмічних компаній. Очікується, що остаточне рішення щодо відбору учасників оголосять вже влітку цього року.