Команда преси та інформації Представництва Європейського Союзу в Україні надала відповіді на поширені питання щодо обмеження ціни на нафту.
На що спрямоване обмеження ціни на нафту?
Обмеження ціни, окрім ембарго з боку ЄС на імпорт російської нафти та нафтопродуктів, які постачаються морським транспортом, а також відповідними заборонами з боку інших партнерів G7, має значно зменшити доходи Росії від реалізації нафти. Обмеження максимальної ціни на нафту [60 доларів США за барель сирої нафти] також слугуватиме для стабілізації світових цін на енергоносії, які стрімко зросли через протиправну війну Москви проти України.
Це допоможе впоратися зі зростанням цін та підтримувати стабільність витрат на енергоносії в той час, коли високі ціни, особливо на пальне, викликають серйозне занепокоєння у всіх європейців.
Яким чином встановлюється таке обмеження?
Ставка обмеження ціни була встановлена законодавчо Радою Європейського Союзу та погоджена міжнародною Коаліцією з обмеження цін (Price Cap Coalition). Коаліція провела технічну експертизу та досягла консенсусу щодо відповідного рівня, на якому можна встановити обмеження ціни. Ця ставка означає ціну за барель.
Ставка граничної ціни затверджена одноголосним рішенням Ради ЄС. Це рішення запроваджує обмеження ціни в Додатку XI до Рішення 2014/512/CFSP. Відповідно до цього Рішення обмеження ціни було введено в законодавство ЄС шляхом внесення поправки в Додаток XXVIII до Регламенту (ЄС) 833/2014 через відповідний імплементаційний акт Європейської комісії. Будь-які подальші зміни вимагатимуть тієї самої процедури, тобто ухвалення рішення Радою ЄС та імплементаційного акту від Єврокомісії.
Ця інформація буде оприлюднена в Офіційному вісникові ЄС.
Чи є таке рішення кінцевим і ухваленим безстроково?
Ні. Максимальна ціна наразі зафіксована, але з часом її можна переглядати. Після встановлення початкового обмеження ціна може бути змінена в майбутньому, реагуючи на зміни ситуації на ринку та технічні умови, як було погоджено Коаліцією з обмеження цін. Такий перегляд має брати до уваги низку факторів, які можуть включати продуктивність самого обмеження, ефективність його впровадження, дотримання та узгодження позицій на міжнародному рівні, потенційний вплив на членів коаліції та партнерів, а також зрушення на ринку.
Про які винятки було досягнуто згоди?
Обмеження ціни жодним чином не впливає на повне ембарго ЄС на імпорт російської нафти та нафтопродуктів, а також на конкретні винятки та відступи, які вже були погоджені в попередніх пакетах санкцій. Ці винятки та відступи дозволяють деяким державам-членам продовжувати імпорт сирої нафти та нафтопродуктів з Росії через особливу ситуацію або імпортувати російську сиру нафту морським транспортом, якщо постачання сирої нафти трубопроводом з Росії буде перервано з причин, які не залежать від них.
Конкретні проєкти, які мають важливе значення для енергетичної безпеки деяких третіх країн, можуть бути звільнені від цього обмеження. Поточний перелік таких проєктів, звільнених від обмеження, зазначені у статті 3n(6)(c) та міститься в Додатку XXIX.
Чи передбачені будь-які перехідні періоди для транспортування російської нафти?
Обмеження ціни набуває чинності з 5 грудня 2022 року для сирої нафти та з 5 лютого 2023 року для нафтопродуктів [ціна на нафтопродукти буде остаточно визначена згодом]. Ці заходи застосовуються до російської сирої нафти під кодом CN 2709 00 та нафтопродуктів під кодом CN 2710. Існує 45-денний період згортання для російської сирої нафти, що транспортується морем, придбаної за вищою ніж гранична ціною, за умови, якщо вона була завантажена на судно в порту відправлення до 5 грудня 2022 року та буде вивантажена в кінцевому порту призначення до 19 січня 2023 року. Протягом цього періоду можуть надаватися відповідні послуги та морські перевезення. Щодо нафтопродуктів еквівалентного положення немає.
Після встановлення початкового обмеження ціни ставка може бути змінена Коаліцією з обмеження цін. Якщо це станеться, і ціна в Додатку XXVIII буде змінена, для пов’язаних із морським транспортом послуг і морського транспортування російської сирої нафти (і нафтопродуктів) діятиме період згортання протягом дев’яноста (90) днів.
Що станеться, якщо якесь судно порушить обмеження?
Якщо судно під прапором третьої країни навмисно перевозитиме російську нафту за ціною, вищою від граничної, операторам ЄС буде заборонено страхувати, фінансувати та обслуговувати це судно, що транспортуватиме російську нафту або нафтопродукти, протягом наступних 90 днів після того, як вантаж, придбаний з перевищенням максимальної ціни, буде розвантажений.
Якщо європейське судно, наприклад, під прапором ЄС, порушує обмеження ціни, воно підпадає під наслідки, які мають бути застосовані згідно з національним законодавством кожної окремої держави-члена.
Які країни погодилися на це обмеження цін на нафту?
Члени G7 та інші країни-учасниці (Коаліції з обмеження цін), наприклад Австралія.
Як щодо ризиків обходу санкції? Напевно, судноплавні компанії просто будуть «змінювати прапори»?
Санкції Європейського Союзу застосовуються в межах територіальної юрисдикції ЄС, до громадян ЄС у будь-якому місці, до компаній та організацій, зареєстрованих відповідно до законодавства держави-члена Євросоюзу, включаючи філії компаній ЄС у третіх країнах, а також до бортів літаків або суден під юрисдикцією держав-членів Євросоюзу.
Заборона на транспортування російської нафти морськими шляхами поширюється на всі судна ЄС, тобто судна під його прапором, а також ті, які належать, були зафрахтовані та/або експлуатуються компаніями чи громадянами ЄС. Це також стосується агентів, які діють від їхнього імені. ЄС утримується від санкцій, які мають екстериторіальне застосування в порушення міжнародного права. Що стосується обмеження цін на нафту, G7 наразі запрошує всі країни приєднатися до Коаліції з обмеження цін.
Якщо вони дають згоду щодо приєднання до Коаліції, це означає, що вони погоджуються купувати нафту або за граничною ціною, або нижче. Отже, вони можуть отримувати зиск від транспортних та інших супутніх послуг (страхування та фінансування), що надаються операторами ЄС за нижчою ціною.
Якщо вони не приєднаються до коаліції, тобто купуватимуть нафту вище встановленої граничної ціни, оператори ЄС не зможуть транспортувати таку нафту до цих країн, а також надавати їм фінансування чи страхування.
Таким чином, обмеження ціни має подвійну мету: забезпечити надходження недорогої російської нафти на світові ринки та зменшити доходи Росії, які вона використовує для ведення війни.
З обмеженням ціни виникають чіткі стимули для Росії, країн-імпортерів нафти та учасників ринку підтримувати потік російської нафти. Це дозволить досягти обох цілей одночасно.
Сполучені Штати, Європейський Союз та інші країни G7 вже взяли на себе зобов’язання поступово припинити імпорт російської нафти. Це не зміниться. Натомість обмеження ціни дозволяє нашим постачальникам послуг підтримувати постачання російської нафти до інших країн, якщо вона буде купуватися за ціною, нижчою від встановленого ліміту. Це означає, що основними вигодонабувачами цієї дешевої нафти будуть треті країни, включаючи країни, що розвиваються в Африці, Азії та Латинській Америці, що, у свою чергу, сприятиме стабільності на світовому ринку.
Чи передбачає це послаблення санкцій ЄС?
Ні. Обмеження ціни не змінює наше ембарго на імпорт нафти з боку ЄС. Це передбачає внесення змін до санкцій ЄС (заборона на морські послуги), щоб дозволити надання цих послуг за суворої умови, що російська нафта купується дешевше за встановлені цінові обмеження. Повністю під санкціями будуть залишатися транспортні та супутні послуги, які надаватимуться понад ставку обмеження. Ця поправка фактично допоможе посилити загальний вплив глобальних санкцій проти Росії, створивши стимули для коаліції третіх країн торгувати на рівні або нижче верхнього обмеження, таким чином знижуючи ціни та зменшуючи доходи Росії.
Що це означає для морської галузі деяких держав-членів ЄС?
Жодного впливу на повну заборону імпорту російської сирої нафти та нафтопродуктів до Євросоюзу, уже погоджену Радою ЄС в червні, не буде, тому для держав-членів у цьому плані нічого не зміниться.
Що стосується морських послуг і перевезень, які надаються постачальниками з держав-членів ЄС, включно щодо російської нафти, вони не зазнають наслідків, доки відповідні торгівельні операції залишатимуться на рівні встановлених обмежень або нижче.
Європейська комісія буде постійно стежити за можливими масштабнішими економічними наслідками для держав-членів ЄС та разом із союзниками продовжуватиме зусилля щодо створення максимально широкої коаліції з обмеження цін задля забезпечення максимальної ефективності цієї системи.
Загальні запитання
З якою метою запроваджуються такі санкції?
Санкції націлені проти Кремля. Вони спрямовані на послаблення спроможності російської влади фінансувати свою агресію проти України та вивірені з метою мінімізації негативних наслідків для російського населення.
Санкції накладають прямі витрати на Росію за її агресивну війну та завдають шкоди промисловому та економічному потенціалу Росії для ведення війни, виробництва більшої кількості зброї та ремонт існуючих систем озброєнь. Санкції також позбавляють російську армію та її постачальників товарів і обладнання, необхідних для ведення війни на суверенній українській території.
Крім того, санкції покликані максимально посилити негативний вплив на російську економіку, одночасно обмежуючи наслідки для бізнесу та громадян ЄС. Ми вітаємо старанність компаній ЄС у дотриманні існуючих санкцій.
Забезпечення ефективного та ретельного застосування санкцій має ключове значення для запобігання їх обходу. Це в першу чергу відповідальність держав-членів Європейського Союзу.
У цьому процесі Європейська комісія повністю віддана наданню допомоги державам ЄС та забезпеченню послідовного впровадження в усьому Євросоюзі.
Чи не призводять санкції до продовольчої кризи?
Ні. Саме неспровоковане російське вторгнення в Україну та цілеспрямовані дії Росії, такі як блокування експорту зерна з України, спалювання посівів та елеваторів, розкрадання українських зернових і ускладнення торгівлі, провокують глобальну продовольчу кризу.
Жодна з санкцій ЄС, прийнятих проти Росії, не перешкоджає постачанню сільськогосподарської продукції, медичного обладнання чи ліків для населення.
Жодна з санкцій, прийнятих ЄС у зв’язку з російською агресивною війною в Україні, не спрямована на торгівлю сільськогосподарськими та харчовими продуктами, включаючи зернові та добрива, між третіми країнами та Росією.
Якщо треті країни хочуть купувати російські добрива, то немає санкцій ЄС, які б забороняли це робити.
19 вересня 2022 року ЄС випустив оновлені настанови з метою роз’яснення ситуації щодо перевезення європейськими операторами товарів, на які поширюються санкції, до третіх країн. Там чітко зазначено, що перевезення російських добрив до третіх країн через ЄС є дозволеним.
У цьому надзвичайно складному середовищі зі зростанням виробничих витрат для фермерів ми повинні стати менш залежними від сировини для виробництва добрив, яка постачається ненадійними торговельними партнерами. Ми повинні диверсифікувати наші джерела постачання. Європейська комісія запропонувала законодавчі ініціативи для забезпечення такої диверсифікації, зокрема щодо призупинення імпортних тарифів на сировину для виробництва добрив, яка походить з інших країн, окрім Росії чи Білорусі.