Тисяча гривень, обіцяна громадянам за вакцинацію [надалі єПідтримка], спочатку на мене особливого враження не справила. Не тому, що я байдужа до культури чи не хотіла би підтримати митців. Навпаки! Але здавалося, що то буде не так просто. Хоча… чому б не спробувати?
Вчасно зареєструвалася в додатку «Дія» на єПідтримку, подала заявку на відкриття у ПриватБанку віртуальної картки й мало не щодня заглядала у додаток, чи не надійшли вже бажані кошти. І подумки рахувала: які книжки перш за все придбаю, скільки фільмів зможу подивитися і чи вистачить після цього грошей на відвідини цікавої виставки у столиці.
Аж тут дізнаюся, що інші залучені до єПідтримки банки [наприклад, МоноБанк чи А-Банк] уже перерахували кошти запоріжцям. Які одразу побігли по культурних закладах, але отримали там відмову… Чому?
По кількагодинному спілкуванні телефоном і численних консультаціях намалювалася така картина.
Як у вас із «комунікацією ближнього поля»?
Витратити тисячу [або її частину] можна офлайн – безпосередньо у закладі культури – і онлайн.
Щодо офлайну.
У театрах імені Магара, Юного глядача, філармонії, кінотеатрах, книгарнях мене запевнили, що квиток можна отримати в касі, приклавши до платіжного терміналу телефон.
“Бачили, як молодь це робить у транспорті? Чи у супермаркетах?” Бачити я бачила, але сама цією послугою не користуюся…
Дочиталася в покроковій інструкції щодо використання єПідтримки, що аби розрахуватися цими коштами, потрібно під’єднати карту до системи мобільного платежу (у моєму випадку Google Pay). Спробувала завантажити цей додаток, але на екрані висвітилося, що це неможливо…
Пішла по консультацію до нашого системного адміністратора. Кинувши оком на мій смартфон, він підтвердив: сплатити через нього гроші за квиток чи книжку у мене не вийде. Бо у моєму смартіку не вбудована технологія NFC (Near-Field Communication – «комунікація ближнього поля»), завдяки якій і відбувається підключення до Google Pay та розрахунки «телефон-термінал».
Розчарована, подумала: може, колега помилився в оцінці можливостей мого смартфона? Знайшла в Інтернеті інструкцію, як перевірити наявність/відсутність NFC. Знавці радили зайти у «Налаштування», натиснути на рядок «Інші» та, якщо там є позначка NFC, активувати її. Але… не було в моєму смартфоні такої позначки.
З подібною проблемою можуть стикнутися не тільки володарі досить скромних виробів п’ятирічної давнини. Як розповіли менеджери однієї з крамниць мобільних пристроїв, навіть у нових дорогих смартфонах відомих фірм комунікації ближнього поля може не бути. З іншого боку, у деяких моделях вартістю у дві тисячі гривень ця технологія вбудована. Тобто з’ясувати за брендом або ціною, є у смартфоні NFC чи нема, неможливо. Треба цікавитися подробицями технічних характеристик конкретно обраного смартфона.
Купувати для єПідтримки новий телефон, навіть найдешевший, у мене наміру не було. Тож довелося більш детально придивитися до купівлі культпродуктів онлайн.
Віддалена купівля: у чому різниця між видовищами і книжками
Ця послуга доволі давно впроваджена у запорізьких видовищних закладах – кінотеатрах, театрах, палацах культури, цирку, філармонії. Точніше, не в кожному окремо, а на платформах онлайн-продажу квитків vkino.com.ua, zp.kontramarka.ua, zaporozhje.karabas.com, musin.zp.ua тощо. Усюди вже в наявності позначка, що тут можна розрахуватися коштами єПідтримки.
Сама процедура реєстрації, замовлення, оплати й отримання онлайн-квитка не надто складна. Але треба мати на увазі, що окремі агенції можуть брати за свої послуги комісійні [від трьох до тридцяти гривень]. А інші комісійних не стягують. Тому треба походити по платформах і подивитися, де послуга є безкоштовною.
А от поціновувачам літератури, які не мають у телефоні NFC, доведеться сплатити додаткові кошти. У трьох запорізьких книгарнях повідомили, що безпосередньо в них книжки можна придбати за тією ж схемою «телефон-термінал». В іншому випадку – лише в онлайн-крамницях, звідкіля само вивіз не передбачений. Доставка ж книжок у різних надавачів поштових послуг коливається від 25 до 80 гривень.
ЄПідтримка у музеї: індивідуально – так, екскурсійно – під питанням
Найцікавіша ситуація склалася у запорізьких музейних скарбницях. Наприклад, у Національному заповіднику «Хортиця» повідомили, що бухгалтерія поки що розглядає можливість використати єПідтримку для оплати екскурсій. Бо ця послуга здебільшого колективна, і поки немає роз’яснень, яким чином «згуртувати» віртуальні картки різних клієнтів. Індивідуальні ж відвідини ІКК «Запорозька Січ» за рахунок вакцинаторської тисячі можливі – знову-таки для власників смартфонів з NFC. Онлайн-продажу квитків до історико-культурного комплексу поки що не існує.
А щоб потрапити до Запорізького обласного краєзнавчого музею завдяки єПідтримці, доведеться почекати: тут немає не тільки онлайн-продажу квитків, а й платіжного терміналу.
Як пояснили музеологи, заклад, якому днями виповнилося 100 років, чекав на перейменування [в історико-краєзнавчий] та набуття імені Якова Новицького. Логічно було би, щоб на терміналі була зафіксована вже нова назва. Але депутати Запорізької облради не встигли до нового року завершити процедуру перейменування. Тому в краєзнавчому музеї працюють над встановленням терміналу зі старою назвою. А коли в депутатів дійдуть руки до музею, перероблятимуть його на нову.
…Я усе ще чекаю на тисячу))) Тим, хто її отримав, бажаю вдалих відвідин культурних закладів!
Ганна ЧУПРИНА, малюнок Сергія КРИЖАНОВСЬКОГО